Mitä osaan, mitä minun pitäisi osata?
Sukututkimus vaatii tunnetusti erilaisia taitoja, jotka kaikki voi oppia. Maailman talousfoorumin raportti Future of Jobs Report vuodelta 2023 mainitsee modernin työelämän tärkeimmistä taidoista mm. sitkeyden (resilience), joustavuuden (flexibility) ja mukautuvuuden (agility). Nämä ovat sattumalta myös aivan keskeisiä sukututkijan ominaisuuksia.
Nostan näistä erityisesti esiin sitkeyden rinnalle sinnikkyyden. Vaikka sukututkijan enää harvoin tarvitsee rasittaa jänteistöään mikrofilmin veivauksessa, edelleen
tarvitaan fyysistä ja psyykkistä kestävyyttä omistaa
pitkäjänteisesti aikaa ja energiaa sukututkijan kaipaamien tietojen löytämiseen lähdeaineistoista riippumatta aineistojen kielestä, ulkomuodosta, käyttöliittymän
käytettävyydestä ynnä muita mahdollisia hankaluuksia.
Kysyin myös tekoälyltä, mitä taitoja sukututkijalta
edellytetään. Koneen vastaus oli hämmästyttävän viisas, jopa tekoälyn oma-aloitteisesti laatima yhteenveto
on naulan kantaan: "sukututkijalta vaaditaan monialaista osaamista, joka yhdistää historiallista tietämystä,
arkistotaitoja, kielitaitoa ja jopa biologisen geneettisen
tutkimuksen ymmärrystä. Organisointi ja viestintä ovat
myös keskeisessä roolissa". Mikään tästä tiedosta ei
ole sellaista, joka on ihmiselle sisäsyntyistä, vaan se
on kaikille opittua ja opittavissa – tarvitaan vain sitä sitkeyttä ja sinnikkyyttä.
Samoin arkistotaidot kohenevat käymällä arkistoissa ja niiden verkkopalveluissa selaamassa erilaisia
aineistoja. Historiallinen tietämys kasvaa lukemalla
akateemista historiantutkimusta. Kielitaito vahvistuu
opiskelemalla kieliä, lukemalla materiaalia vierailla
kielillä, joita voivat olla Suomen kontekstissa vaikka
ruotsi, venäjä, saksa tai latina. Onhan tunnettua, että
Ibidem-suvun tutkimukseen on panostettu enemmän
henkilötyötunteja kuin olisi ollut tarpeen. Tutkimuksen apuvälineisiin (sanakirjat, kieliopit, käsialaoppaat)
tutustuminen on olennaista. Keskeinen ominaisuus
on myös oppia kestämään keskeneräisyyttä. Sukututkimushan ei tule koskaan valmiiksi, vaan aina on
jotain, jota voi tutkia lisää, vaikka olisikin jo voudintilien viimeisimmänkin nurkan nuohonnut läpi.
Lisäisin myös yhteistyötaidot. Kaikkihan olemme
loppujen lopuksi samassa kulttuurisessa kontekstissa sukua keskenämme, ja eläinlajillemme on
ominaista yhteistyön tekeminen. Tämän ymmärrys
on kuitenkin kohdannut yhteisjulkaisujärjestelmien haasteen. Onko motivoivaa sukututkijalle jakaa
omaa tutkimustaan ja aineistoaan, jos se päätyy nimettömän koneiston hyväksikäytettäväksi koneiston
maksavien asiakkaiden omaksi?
Akateemisessa yhteisössä kollegan tutkimuksen
tunnistaminen ja tunnustaminen on automaattista
plagiarismin ollessa vakavasti epäeettistä – modernien sukututkijoiden soisi tästä ottavan vaarin. Eihän
kukaan voi esittää omissa nimissään aineistoa tai aineiston erilaista jalosteita (puhtaaksikirjoitukset, sukukirjat, -taulut, blogit, Facebook-kirjoitukset) jonka
joku toinen henkilö on laatinut, vaikka tieto itsessään
ei olisikaan ns. tekijänoikeuden alaista. Kaikki, mikä
on laillista, ei ole oikein.
Santeri Palviainen
Artikkeli on julkaistu lokakuun 2024 Jalmarissa. Santeri Palviainen Yliopistojen opetusalan liiton puheenjohtaja ja Seuran hallituksen jäsen.